Billund Lufthavn
I forbindelse med Billund Lufthavns store udvidelse i begyndelsen af år 2000 valgte man at implementere et anlægs- og vedligeholdssystem, der kunne styre vedligeholdsaktiviteterne for de mange nye anlæg og installationer i den nye lufthavnsbygning.
Derudover havde Billund Lufthavn et ønske om at effektivicere indmeldingsprocessen for rekvirenterne.
Resultatet blev en helpdesk funktion, hvor rekvirenter indmelder fejl til teknisk afdeling via intranettet. Indmeldingen er simpel, nem og hurtig for rekvirenterne og bidrager til at:
- Forbedre serviceniveauet overfor rekvirenterne, idet de kan følge status samt fremdrift og dermed automatisk får tilbagemelding på deres fejlmelding
- Alle rekvisitioner registreres i et system, så ingen rekvisitioner forsvinder eller bliver "glemt"
- Historikken for rekvisitionerne/opgaverne hurtigt og nemt kan findes frem
Derudover giver løsningen mulighed for at registrere alle teknisk vedligeholds- og driftsopgaver.
Medarbejderne kan se planlagte og forfaldne opgaver, samt status på igangværende, udestående og ikke mindst både teknisk og økonomisk historik for alle opgaverne.
Oprindeligt ville Billund Lufthavn implementere indkøbs- og reservedelsmodulet. Det er dog endnu ikke sket, men på sigt vil det give medarbejderne mulighed for hurtigt og nemt at kusse se, hvor en reservedel anvendes og ikke mindst hvem der er leverandør.
En del af det kørende materiel hos Billund Lufthavn er af ældre dato, hvorfor der kan gå lang tid imellem hvergang der skal indkøbes en reservedel til et køretøj.
Idag skal mekanikeren manuelt ind og finde oplysningerne i nogle ringbind med indkøbsordre. Det kan være lidt af et detektivarbejde.
Såfremt historikken registreres i Maximo på arbejdsordren, kan mekanikeren hurtigt og nemt finde oplysningen, ligegyldigt hvor lang tid der går, før næste gang reservedelen skal anvendes.
Den del af løsningen er som sagt endnu ikke taget i brug, men vil kunne spare tid på de administrative rutiner, hvilket jo netop er meningen med løsninger som denne.